Dziewiąte posiedzenie Komitetu Rewitalizacji – protokół

Dziewiąte posiedzenie Komitetu Rewitalizacji – protokół

PROTOKÓŁ Z 9. POSIEDZENIA KOMITETU REWITALIZACJI MIASTA TCZEWA Z DNIA 24.09.2018 r.

Posiedzenie Komitetu Rewitalizacji, któremu przewodniczył Przewodniczący Komitetu Krzysztof Misiewicz, rozpoczęło się od zmiany proponowanego porządku obrad – ze względów organizacyjnych do pierwszego punktu przesunięto temat „Celów i korzyści monitoringu obszaru staromiejskiego”. Pozostałe punkty pozostały bez zmian. Zmieniony porządek przyjęto jednogłośnie.

Przebieg spotkania.

  1. Monika Fabich, przedstawicielka Straży Miejskiej, przedstawiła sytuację monitoringu w mieście. Obecnie zamontowanych jest w całym mieście 176 kamer, planuje się zamontowanie kolejnych 33 sztuk. Awaryjność jest dość stałym zjawiskiem, jednak systematyczna wymiana kamer na cyfrowe znacząco poprawia tę sytuację. W ostatnim czasie odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy Fibernet, serwisantem systemu monitoringu, na którym podjęto ustalenia co do usunięcia aktualnych awarii do końca roku, co zostało potwierdzone zapisami w stosownym protokole i w zabezpieczonych na ten cel środkach.

Faktyczną skuteczność monitoringu poprzez kamery ocenia się jako średnią, jako że funkcja obrotowa kamer umożliwia rejestrowanie wszelkich zdarzeń. Niemniej jednak rejestracja nawet części zdarzeń jest już przydatna. Ocena pozytywna dotyczy także faktu wzrostu świadomości mieszkańców co do potencjalnej rejestracji zachowań.

Efektywność monitoringu wizyjnego ma ścisły związek z ilością osób zatrudnionych do obserwacji obrazu. Uważa się za efektywne zatrudnianie 1 osoby do obserwacji 8 kamer, co z punktu widzenia zasobów finansowych i technicznych nie jest możliwe. Ten problem pogłębi się w sytuacji powiększenia ilości kamer; w przypadku obszaru rewitalizowanego ten problem dotknie Zatorza.

Rafał Dietrich zauważył, że warto byłoby przeanalizować zasadność wydłużenia okresu przechowywania nagrań z 30 do 60 lub 90 dni na rzecz przydatności nagrań dla ścigania przestępstw i wykroczeń w miejsce zwiększenia zatrudnienia osób do obserwacji bieżącej.

Według przedstawiciela Policji, Pana Arkadiusza Lindy, utrzymywanie nagrań przez 30 dni jest wystraczające –  w przypadku zgłoszenia zdarzenia czynności podejmowane są niezwłocznie i ten czas dla działań Straży Miejskiej i Policji jest optymalny.

W toku dyskusji zastanawiano się jakie rozwiązanie może się pojawić w momencie zainstalowania w ramach projektu rewitalizacyjnego istotnej liczby kamer na Zatorzu. Założenia projektowe były stworzone na podstawie postulatów mieszkańców, którzy widzą w tym rozwiązaniu poprawę swoich odczuć na temat bezpieczeństwa. Jest faktem, że na osiedlu pojawiają się specyficznie wydarzenia związane z konfliktami kibiców drużyn piłki nożnej; w toku dalszej rozmowy umówiono się na przekazanie przez Pana Arkadiusza Lindę bardziej szczegółowych danych policyjnych z obszaru rewitalizowanego.

Ogólnie stwierdzono, że zasadne byłoby wykonanie analizy finansowej i technicznej na rzecz wniosków co do racjonalizacji systemu obsługi monitoringu wizyjnego.

Paulina Kremer podniosła sprawę wsparcia monitoringu jego innymi formami, jak na przykład pracą streetworkerów – osób fizycznie pracujących w obszarze rewitalizowanym, w sposób ciągły zaangażowanych w rozwiązywanie problemów związanych z wykluczeniem i sytuacjami patologicznymi. Nie może to mieć jednak charakteru incydentalnego jeżeli zakłada się uzyskanie pozytywnych efektów o nieprzecenionej korzyści, wynikającej z bezpośredniej identyfikacji osób wymagających wsparcia i podjęcia z nimi pracy. 

Emilia Garska dodała, że wszyscy powinniśmy poczuwać się do odpowiedzialności, zwracając uwagę na zjawiska dziejące się w naszym otoczeniu jak akty przemocy czy wandalizmu.

Krystian Jendrzejewski, uzupełnił kwestię monitoringu wizyjnego zwracając uwagę, że powinno się stosować kamery wysokich technologii z funkcjami rozpoznawania zwiększonego ruchu, tłumu itp.

 

  1. Kolejno, przyjęto jednogłośnie protokół z 8. posiedzenia Komitetu z dnia 27.08.2018 r.
  1. Zgodnie z porządkiem podsumowano propozycje rekomendacji dla działań pro-przedsiębiorczych, m.in. realizowanych przez Dom Przedsiębiorcy.

Krzysztof Misiewicz przypomniał przykłady i wątki zgłoszone na poprzednim spotkaniu, które zostały uzupełnione dalszymi propozycjami.

Jan Koitka zapytał, czy budując komunalne bloki mieszkalne na Zatorzu nie powinno się tam przewidzieć małego sklepu spożywczego w celu ułatwienia mieszkańcom podstawowego zaopatrzenia. To samo dotyczy zlokalizowania na tym osiedlu przystanku autobusowego; jest to jedyny obszar w mieście do którego nie dociera bezpośrednio autobus miejski, a jest to ważne np. dla ludzi starszych.

Odnośnie organizowania spotkań z przedsiębiorcami, Paulina Kremer wskazała na fakt istnienia organizacji Pracodawcy Pomorza, które wydaje się być predystynowana do organizowania regularnych spotkań i przekazywania z nich wniosków. Fundacja Pokolenia jest członkiem tego Stowarzyszenia, ale nie otrzymuje żadnych informacji o spotkaniach czy działaniach oddziału tczewskiego.  Ponadto zwróciła się o silną rekomendację Komitetu dla Domu Przedsiębiorcy, z racji jego dotychczasowych dokonań i dużego potencjału rozwojowego na rzecz wsparcia przedsiębiorczości w terenie rewitalizowanym. Wskazała na kolejne obszary gdzie placówka może rozwijać swoje działania, jak np. sektor rzemiosła i usług napraw różnego sprzętu, co jednocześnie może sprzyjać ograniczaniu ilości odpadów. Duża aktywność DP wymaga powiększenia inkubatora, a mogłoby to być osiągnięte poprzez pozyskanie sąsiedniego niszczejącego stylowego budynku, którego potencjalna odnowa to także działanie w podsystemie przestrzennym Gminnego Programu Rewitalizacji.  

Ewa Dzierżanowska-Wasielewska zaapelowała o wspieranie pomocy adresowanej do obcokrajowców przybywających do pracy w Tczewie. Ze względu na ich nieznajomość swoich praw na naszym rynku pracy i różne podejście pracodawców, pojawia się konieczność organizowania spotkań informacyjnych i szkoleń. Takie spotkania będą prowadzone z ekspertami w Domu Przedsiębiorcy i wszyscy obecni zostali poproszeni przez mówiącą i wspierającego ją Krystiana Jendrzejewskiego do rozpowszechnienia tej informacji w swoich środowiskach.

Treść rekomendacji zostanie ostatecznie uzgodniona na kolejnym spotkaniu.

 

  1. W ramach wolnych wniosków żadnych spraw nie zgłoszono.

Data kolejnego spotkania: 29 października 2018 r., godz. 18.00.

Protokołowała:

(w zastępstwie) Jolanta Śliwińska

Protokół do pobrania

Powrót na górę
Skip to content